نظام آراستگی ۵s

دوره ایمنی نظام آراستگی ۵s در محیط کار

نظام آراستگی ۵s در محیط کار، تضمین ایمنی و سلامت کارکنان از اولویت‌های کارفرما محسوب می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از آسیب‌ها و حوادث از عدم توجه به نظم و اراستگی در محیط کار به وجود می‌آیند، پیاده سازی این نظام برای ایمنی و سلامت کارکنان بسیار اهمیت دارد.

نظام آراستگی ۵s چیست؟

۵s مخفف ۵ کلمه ژاپنی است و شامل مراحل زیر می‌باشد:

  1.  سورتینگ (Sort)
  2.  استراس (Straighten)
  3.  شینکا (Shine)
  4.  استاندارد سازی (Standardize)
  5.  شناخت، شناسایی و ایجاد عادت (Sustain)

هدف 

هدف از نظام آراستگی ۵s، ایجاد محیطی پاک، منظم و ترتیب داده شده در محیط کار است. این نظام، فرآیندی ایمن و بهینه برای برطرف کردن مشکلات، بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کارکنان است.

چرا نیاز به نظام آراستگی ۵s وجود دارد؟

نظم و اراستگی در محیط کار، مهم‌ترین عواملی هستند که نقش مهمی در افزایش بهره‌وری و کاهش حوادث و آسیب‌ها در محیط کار دارند. عدم توجه به این موضوع، باعث کاهش بهره‌وری، ایجاد مشکلات و هزینه‌های اضافی برای سازمان می‌شود.

الزامات 

نظام آراستگی ۵s شامل خطوط مشخصی است که باید پیش از شروع فرآیند اجرای آنها، به آنها توجه شود. این خطوط شامل سورتینگ، استراس، شینکا، استاندارد سازی و شناخت، شناسایی و ایجاد عادت است. برای پیاده‌سازی این خطوط، نیاز به انجام مراحل زیر است:

  1. برنامه‌ریزی و بررسی نقاط قوت و ضعف
  2. طرح ریزی نظام آراستگی ۵s
  3.  اجرای مراحل سورتینگ، استراس، شینکا، استاندارد سازی و شناخت، شناسایی و ایجاد عادت
  4.  بررسی و پیش‌برد ایمنی در محیط کار

اصول نظام آراستگی ۵s

۱- سورتینگ (Sort):

این قدم، شامل جمع آوری و تفکیک وسایل موجود در محیط کار است. وسایلی که باید حذف شوند، مرتب‌سازی شوند و یا جایگزینی شوند، تعیین می‌شوند.

۲- استراس (Straighten):

در این قدم، وسایل به موقعیتی بهینه منتقل می‌شوند تا محل کار بهینه‌ای برای کارکنان فراهم شود.

۳- شینکا (Shine):

این قدم شامل تمیزکردن و نظم‌بخشی محیط کار است. به عنوان مثال، ابزارهای تمیزکننده وسایل، شامپو و…

۴- استاندارد سازی (Standardize):

در این قدم، باید روی ایجاد استاندارد و راهکارهای بهینه برای حفظ نظم و اراستگی در محیط کار کار شود.

۵- شناخت، شناسایی و ایجاد عادت (Sustain):

در این قدم، باید روی مسئله توجه و ادامه‌دار بودن جریان نظم و اراستگی در محیط کار کار شود. باید تلاش شود که عادت به نظم و اراستگی در محیط کار برای کارکنان ایجاد شود.

بهبود نتایج 

فرآیندی آموزشی و کاری است که باعث بهبود عملکرد، بهروزی و ایمنی در محیط کار می‌شود. این نظام با توجه به ویژگی‌های متنوع محیط کار، به ایجاد جریان موثر و بهترین روش برای دستیابی به اهداف سازمان کمک می‌کند.

دوره آموزشی 

اگر به دنبال بهترین راه حل برای بهبود نحوه کار کارکنان و حفظ سلامت آنها هستید، بهترین راهکار این است که دوره آموزشی را فرا گیرید. با حضور در این دوره، مهارت های نظم‌بخشی و اراستگی محیط کار را کسب کرده و در کار شما به بهبود و بهره‌وری بیشتر کمک کنید.

نظم و اراستگی محیط کار، یکی از موضوعات مهمی است که باعث ایجاد شرایط بهتری برای کار کردن و بهبود عملکرد و خدمات شرکت خواهد شد. پیاده سازی این نظام ، از بهترین راهکارها برای حداکثر کارایی و بهره‌وری در محیط کار است. بهترین راه حل، شرکت در دوره آموزشی نظام آراستگی ۵s است که به شما کمک می‌کند که در کار نظم و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

مجتمع آموزشی بازتاب علمAuthor posts

مجتمع آموزشی بازتاب علم

آموزش عمومی و تخصصی بصورت حضوری و آنلاین

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *