اهمیت رشته حسابداری

حسابداری به دلایل مختلفی برای همه مشاغل مهم است. پایداری و توسعه یک تجارت مشروط به تولید سود است. با این حال، فقط حسابدارها می توانند شاخص های لازم را ارائه دهند تا بدانیم آیا گردش مالی به دست آمده تمام هزینه ها را پوشش می دهد یا خیر. در حالی که این اصل اساسی ساده به نظر می رسد، اما یافتن یک منبع سودآور بسیار دشوار است. برای موفقیت باید مدیریت خوبی را اتخاذ کنید و این نیز نیازمند یک سیستم مدیریت حسابداری خوب در شرکت است. به دلیل اهمیت این موضوع، در متن پیش رو سعی داریم تا جایگاه رشته حسابداری را در بازار کار مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم که آموزش در این عرصه، چه مزایایی برای افراد خواهد داشت.

 

چرا حسابداری

حسابداری چیست؟

حسابداری یک مفهوم نسبتا کلی است. این مفهوم، کل فرایند دریافت اقلام حساب یک شرکت، طبقه بندی و ثبت آنها، محاسبه مانده های مختلف و نتایج حسابداری تا ایجاد اسناد حسابداری استاندارد را مشخص می کند. در عین حال، حسابداری یک رشته عملی است که اساس همه ابزارهای مدیریتی را تشکیل می دهد. حسابداری ابزاری است که شناسایی، تجزیه و تحلیل و انتقال اطلاعات مربوط به کسب‌وکار یک سازمان و همچنین دارایی های آن را ممکن می سازد.

به بیان دیگر، در ساز و کار این رشته، داده های حسابداری به صورت ارقامی بیان می شود، گاهی اوقات به صورت مقادیر اما اغلب به صورت ارزش پولی. نکته مهم اینجاست که تمام سوابق باید دارای تاریخ دقیق و مشخصی باشند.

 

اهمیت رشته حسابداری چیست و به چه کسی حسابدار می‌گویند؟

پرطرفدار بودن رشته حسابداری بی علت نیست. با در نظر گرفتن مزایای شغلی و امتیازات شغل حسابداری، حسابدار شدن باید هم محبوب باشد. اگر صرفاً از علاقه مندان این رشته هستید و از بازار کار، میزان حقوق، شاخه‌ها و… اطلاعاتی ندارید، باید ادامه مطلب را بخوانید. قدم برداشتن در رشته حسابداری، ساده نیست و بهتر است قبل از آن با نکات زیادی آشنا شوید.

انواع حسابداری

دو دسته اصلی حسابداری برای شرکت ها وجود دارد:

  • حسابداری عمومی
  • حسابداری خصوصی

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی مبتنی بر تکنیک های عام و ساده ای است که تقریبا برای همه کسب‌وکارها یکسان است. هدف آن ثبت زمانی تمام عملیات مالی انجام شده توسط پرسنل است. این نوع حسابداری یک منبع اطلاعاتی برای شرکای تجاری مانند مشتریان، تأمین کنندگان، بانکداران، شرکت های بیمه، مقامات مالیاتی و غیره است.

حسابداری خصوصی

این روش به صورت خاص و اساسا توسط شرکت های متوسط ​​و بزرگ انجام می شود که از آن به عنوان یک راه حل مدیریت استراتژیک استفاده می کنند؛ بنابراین، اهداف اصلی آن بیشتر برای مدیران پروژه در نظر گرفته شده است تا حسابداران.

این نوع حسابداری، یک مسئله غیر اجباری است که در درجه اول برای رهبران کسب‌وکار در نظر گرفته شده است تا مدیران را قادر به تصمیم گیری صحیح کند. این نوع حسابداری مبتنی بر تجزیه و تحلیل هزینه ها و سود و ضررها است تا با تجزیه و تحلیل، تعیین هزینه ها و نتایج تحلیلی محصولات و خدماتی که شرکت به فروش می رساند، بتوان چشم انداز درستی را تعیین کرد.

 

چرا حسابداری مهم است؟

مسئله اهمیت حسابداری در بازار کار را می توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. ما در ادامه متن، برخی از این موارد را تشریح کرده ایم تا برای کسانی که قصد آموزش و تحصیل در این رشته را دارند، مرجع مناسبی را تدوین کرده باشیم.

۱. مدیریت بهتر کسب‌وکار

اطلاعات حسابداری ارقام و شاخص های قابل اعتمادی را در مورد وضعیت مالی کسب‌وکار ارائه می دهد که مبنایی معتبر برای تصمیم گیری تشکیل می دهد. حسابداری فقط به معنای دانستن مقدار بدهی و اعتبار، دارایی ها و ضررها نیست، بلکه برای استراتژی و تصمیم گیری های حیاتی برای کسب‌وکار ضروری است.

این رشته در مبحث تکامل گردش مالی، به ما اجازه می دهد تا ایده ای از تغییراتی اساسی به دست آوریم. با اطلاع کافی از اهمیت رشته حسابداری و شناخت آن، تصمیم گیرندگان می توانند تصویر دقیقی از امور مالی شرکت داشته باشند و زمینه های مشکل را شناسایی کنند که ممکن است مانع توسعه و گسترش ساختار کلی سازمان شود.

۲. تصمیم گیری در زمان واقعی

تصمیم گیرندگان اغلب ترجیح می دهند تأثیر خریدها یا استخدام های انجام شده را مشاهده کنند. حسابداری بلادرنگ بودجه بندی و ردیابی جریان نقدی را برای دور شدن از مشکلات احتمالی، در زمان مناسب، آسان تر می کند. این یکی از مزایای حیاتی داشتن داده های حسابداری به روز است.

برای داشتن حساب‌های به روز شده منظم، مهم است که با یک فرد امانت‌دار و آشنا به اصول مدرن یا یک پلتفرم آنلاین که در هر زمان و هر مکان در دسترس است، تماس بگیرید تا در صورت نیاز به اطلاعات حسابداری خود دسترسی داشته باشید.

۳. برنامه ریزی خوب برای آینده

نگه داشتن حساب ها به صورت منظم و به روز نگه داشتن آنها باعث برنامه ریزی بهتر برای آینده می شود. به عنوان مثال، حسابداری شاخص هایی را در مورد فصلی بودن کسب‌وکار ارائه می دهد که به مدیریت بهتر موجودی ها و بودجه تخصیص یافته به سرمایه گذاری ها کمک می کند تا از رقابت پذیری و دوام کسب‌وکار در بازار اطمینان حاصل شود.

به بیان دیگر، حسابداری منظم به شما امکان می دهد منابع و مراکز اصلی هزینه های خود را بشناسید و همچنین بهترین راه برای مدیریت آنها را در اختیار دارید.

۴. شروع خوبی برای کسب‌وکار شما

در اکثر موارد، زمان بررسی نارسایی های مشاهده شده در زمان ثبت و شروع کار شرکت ها، سوء مدیریت مالی را عامل شکست سازمان ها می دانند. این امر به ویژه در مورد کارآفرینانی که مسئولیت حساب های خود را بر عهده می گیرند و متأسفانه تمام دانش و مهارت های لازم برای نگهداری و مدیریت آن ها را ندارند، بیشتر صدق می کند.

از این رو، بر همه مدیران واجب است که با حسابداری در تماس باشند که مهارت، ابزار و تجربه لازم را در این زمینه دارد. چنین انتخابی به مدیر یک مجموعه این امکان را می دهد که زمان بیشتری را به سایر جنبه های مدیریتی کسب‌وکار خود اختصاص دهد و بیشتر مراقب توسعه و رشد کسب‌وکار خود باشد.

مدیران با استخدام یک حسابدار، شریک قابل اعتمادی را به گروه خود اضافه می کنند که می تواند برای حفظ سلامت مالی ساختار اصلی شرکت، روی او حساب کرد. حسابداری خوب این امکان را فراهم می کند که با داشتن داده های معتبر و دقیق، کارایی مدیریت کسب‌وکار را تضمین کنیم.

 

هدف از آموزش حسابداری چیست؟

حساب‌های عمومی یک کسب‌وکار امکان ثبت ارزش عملیات انجام شده و همچنین شناسایی جزئیات مالکیت و بدهی‌های آن را فراهم می‌کند. به بیان دیگر، آموزش دقیق حسابداری، این امکان را فراهم می کند تا حرکات ورودی/خروجی پولی را که شرکت ثبت می کند، به صورت مشخص شده در بازه های زمانی فهرست کنیم. یعنی فهرستی از فروش های انجام شده و همه منابع مالی اصلی و فرعی، هزینه های پرداخت شده و همه موارد مشابه را در اختیار داشته باشیم.

آنچه امکان استنباط حساب عملیاتی و سپس سود خالص سال (مثبت یا منفی) را فراهم می کند، حساب سود و زیان است. سند دیگری که سالانه تنظیم می‌شود، بیانیه‌ای از تراز مالی کسب‌وکار را ارائه می‌کند و جزئیاتی را که مالک و بدهی آن است (که ترازنامه است)، ارائه می‌کند. در نهایت، مجموعه ای از اسناد برای پشتیبانی مالی وجود دارد که جزئیات این تراکنش های ثبت شده را ارائه می دهد.

در نهایت امر می توان گفت، شفاف سازی امور مالی و توانایی انجام این فعالیت ها برای رسیدن به چشم اندازهای شرکت، هدف اصلی آموزش حسابداری است. این هدف بنا بر نیازهای مالی مدیران در نظر گرفته می شود.

 

دلیل اهمیت حسابداری

 

چطور حسابدار موفق تبدیل شویم ؟

برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق، باید مسیر شغلی خود را شفاف و واضح مشخص کنید و در مورد اهمیت رشته حسابداری اطلاعات کافی را داشته باشید. برداشتن گام‌های موثر و کوچک، می‌تواند اثری بزرگ در زندگی شغلی شما داشته باشد. اینکه بدانید چگونه حسابدار موفقی شویم، آسان است. اما برای رسیدن به این مقصد، به فداکاری‌هایی هم نیاز خواهید داشت. حسابدار موفق شدن نیازمند اختصاص وقت و پول برای گذراندن دوره‌های تخصصی و کسب مهارت بیشتر است. بدون مهارت و توانایی‌های فنی، حسابدار خوبی نخواهید شد. حسابداری شامل مجموعه‌ای از فرایند‌های روتین و از پیش تعیین شده است. اما اینکه با چه روش و چه سرعتی می‌توانید به نتیجه برسید، اهمیت زیادی دارد. توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری، ثبت نام در کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی و شرکت در آزمون حسابدار رسمی، می‌تواند از جمله مشخصه‌های مهم هر حسابدار موفق باشد. آموزشگاه حسابداری بازتاب علم سارینا  با داشتن تجربه فراوان در زمینه آموزش‌های حسابداری، به شما کمک می‌کند تا قدم‌های خود را مطمئن بردارید. در این آموزشگاه شانس آن را خواهید داشت تا زیر نظر بهترین اساتید آموزش ببینید. علاوه بر آن می‌توانید از مزایایی مانند دریافت گواهینامه معتبر از طرف اموزشگاه بازتاب علم سارینا و مدرک فنی حرفه ای  و پرداخت اقساطی هزینه دوره‌ها هم استفاده کنید.

 

مزیت و اهمیت رشته حسابداری برای هر کسب‌ و کار

· سود برای صاحبان مشاغل

گزارش حسابداری باید به اطلاع رئیس واحد تجاری و سهام‌داران برسد تا از وضعیت مالی (کلیه دارایی ها و بدهی ها) کسب‌وکار دید واضحی داشته باشد. همچنین به او این امکان را می دهد که از نتیجه (سود یا زیان) ایجاد شده در یک دوره معین توسط تجارت خود مطلع شود؛ بنابراین، استفاده از حسابداری یک راه حل برای تصمیم گیری است تا بتوانیم تعیین کنیم که کدام فعالیت ها سود و کدام یک زیان ایجاد می کنند.

· سود برای شرکای تجاری

کارکنان شرکت به دنبال توجیه افزایش درآمد خود هستند. روش های حسابداری، شرایط توزیع درآمد، به طور دقیق تر، ارزش افزوده تولید شده توسط فعالیت های تجاری را به آنها اطلاع می دهد. در معنایی دیگر، خواندن و تجزیه و تحلیل اسناد حسابداری به سهام‌داران و سرمایه گذاران شرکت کمک می کند تا با استفاده از روش های خاص، شانس بهبود یا بدتر شدن نتایج را در آینده تخمین بزنند و ارزش آتی سهام خود را بدانند.

 

چند اصلاح رایج در حسابداری

قبل از شروع یک کمپین بازاریابی یا ورود به دنیای حسابداران، مهم است که ابتدا اصطلاحات مربوط به این نوع کسب‌وکار را درک کنید. برای نمونه آشنایی با:

  • حجم معاملات
  • حاشیه سود
  • میانگین فروش

و موارد مشابه، چیزی به سادگی دانستن اعداد و ارقام است که می تواند به شما کمک کند تا برای محصولاتی که فروش بیشتری دارند، وقت مفیدتری بگذارید. این فعالیت در معنای طراحی استراتژی فروش است که بدون توجه به مسائل حسابداری نمی توان آن را به خوبی پیش برد. مهم است که زمان ورود به عرصه حسابداری، در ابتدای امر اصطلاحات مهم این مبحث را بشناسید تا چند گام جلوتر باشد.

دانستن اصطلاحات مهم این کسب‌وکار و گذراندن زمان برای آموزش حسابداری و درک معنای درست آنها برای کسب‌وکار شما، در پیشرفت شما، نقش بسیار مهمی دارد.  توجه داشته باشید که به طور کلی جریان نقدینگی محدود است و سودآوری محصول/خدمت ضروری است.

 

نتیجه سخن

برای بسیاری از افراد، حسابداری کلمه ترسناکی است. با این حال، آن‌قدرها هم بزرگ و دور از ذهن نخواهد بود. در عمل این امر مستلزم منظم بودن و کمی دقت است. لازم به انجام تعهدات قانونی شرکت، همچنین اجازه ارزیابی عملکرد آن را می دهد. اگر اکنون می خواهید در مورد شرایط و اهمیت رشته حسابداری مرتبط با کسب‌وکار خود بیشتر بدانید، با کارشناسان ما تماس گرفته و سؤالات مورد نظر خود را پاسخ بگیرید.

مجتمع آموزشی بازتاب علمAuthor posts

مجتمع آموزشی بازتاب علم

آموزش عمومی و تخصصی بصورت حضوری و آنلاین

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *