انواع مختلف حسابداری

شکی نیست که حسابداری جزء ضروری هر سازمانی است. اگر به دنبال شغلی در حسابداری هستید، لازم است انواع مختلف حسابداری را که می توانید با توجه به صنعت مورد نظر خود دنبال کنید، بشناسید. در این مجال، سعی داریم انواع مختلف رشته های حسابداری موجود در بازار و وظایف هر کدام از آنها را بررسی کنیم تا دیدگاه روشنی را برای علاقه مندان به این حرفه در زمان آموزش حسابداری، ایجاد کرده باشیم.

 

وظایف حسابداری

 

انواع مختلف حسابداری در بازار کار

حسابداران بسته به علایق، اهداف و وظایف شغلی خود می توانند در انواع مختلف حسابداری تخصص داشته باشند. توجه داشته باشید که شناخت این انواع می تواند مسیر آموزش حسابداری شما را تسهیل کند. در اینجا چند نوع رایج رشته حسابداری که توسط مجتمع آموزشی بازتاب علم و زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور ارائه می گردد را با هم بررسی می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته و آموزش حسابداری خود را هدفمند شروع کنید. انواع حسابداری بر اساس نوع وظایف عبارت‌اند از:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری بهای تمام شده (صنعتی)
  • حسابرسی داخلی
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری فروش
  • حسابداری پیمانکاری
  • حسابداری انبار
  • حسابداری بازرگانی
  • حسابداری اصناف
  • حسابداری حقوق و دستمزد

 

۱. حسابداری مالی

حسابداری مالی در درجه اول به فرایند گردآوری اطلاعات برای گزارش های مالی یک سازمان، می پردازد. حسابداران مالی با همکاران و مدیران خود کار می کنند تا راهبردی را تعیین کنند که چگونه فعالیت یک شرکت می تواند سودآورتر باشد.

در زمان آموزش حسابداری، به یاد داشته باشید که در کار این دسته از حسابداران، اطمینان از اینکه رویه های داخلی دنبال می شوند و تمام فعالیت های مالی در صورت های مالی مربوطه ظاهر می شوند، یک اصل اساسی است. حسابداران مالی عموما با درآمدها و پرداختی های سازمان سرو کار دارند که شامل نظارت ثبت و تحلیل ، مدیریت هزینه ها و وجوه نقد است. در دوره های آموزش حسابداری، این اصل مورد تاکید قرار می گیرد که یک حسابدار مالی باید به ثبت و گزارش دقیق تراکنش های مالی با ذکر تاریخ دقیق آنها، و اسناد و مدارک حساس باشد.

 

۲. حسابداری مدیریت

این نوع از حسابداری به مدیریت اسناد، نظارت بر گردش های مالی و برنامه ریزی مالی یک سازمان کمک می کند. اسناد تنظیم و نگهداری شده توسط این حسابداران، معمولا برای ذینفعان داخلی یک سازمان مهم است نه عموم افراد.

زمان آموزش حسابداری و ورد به این رده شغلی، در نظر داشته باشید که یک حسابدار مدیریتی باید در انتقال اطلاعات محرمانه و اینکه اطلاعات را در اختیار چه کسانی قرار می دهد، دقت کند. آنها با مدیران خود برای تجزیه و تحلیل و ایجاد بودجه برای برآوردن نیازهای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان همکاری می کنند. حسابداران مدیریتی به تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته به منظور پیش بینی عملکرد آینده توجه زیادی دارند. این نو مهارت های مهم باید در دوره های آموزش حسابداری، گنجانده شوند.

 

۳. حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده یا Cost accounting (این عبارت با عنوان های حسابداری هزینه و یا حسابداری برآورد هزینه نیز ترجمه شده است) را می توان به عنوان زیرمجموعه حسابداری مدیریتی در نظر گرفت. با این حال فعالیت این دسته از حسابداران، بر فعالیت حسابداران مالی و مدیریتی تأثیر می گذارد. آنها مسئول مستند سازی، ارائه و بررسی هزینه های ساخت هستند. آنها بر تمام هزینه های متغیر و ثابت نظارت می کنند تا ببینند آیا خروجی سازمان با هزینه تولید یک محصول مطابقت دارد یا خیر. آنها همچنین برای تصمیم گیری در مورد تصمیمات آتی بر اساس پیش بینی مالی و پیشرفت تولید با مدیران همکاری می کنند.

زمان شروع آموزش حسابداری خود، به خاطر داشته باشید که نحوه محاسبه هزینه های واحد، می تواند بین صنایع و حتی مشاغل مشابه و یا متفاوت باشد. این دسته از حسابداران مسئول پیاده سازی، نظارت و ارائه بازخورد در مورد نحوه ردیابی این هزینه ها هستند. نگرانی اصلی در این رشته فعالیت، نحوه تخصیص سربار است که در آموزش حسابداری به آن توجه ویژه ای خواهد شد. زیرا مواد مستقیم و نیروی کار مستقیم به راحتی قابل ردیابی هستند، اما هزینه های غیرمستقیم – مانند هزینه ماشین آلات، ساختمان، تأسیسات، کارکنان مشترک و غیره – می توانند به روش های مختلفی تخصیص داده شوند. بررسی این موارد به دقت بالای حسابدار و آموزش حسابداری  با اطلاعات صحیح، گره خورده است.

 

۴. حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی مجموعه اقدامی است که یک شرکت برای بازخورد مالی به شخص ثالث، ارائه می دهد. حسابرسی داخلی حتما توسط یک حسابدار رسمی (CPA) انجام می شود. این رشته اثربخشی فرایندهای حسابداری داخلی را به خوبی تعیین می کند. فراموش نکنید که یک حسابرس داخلی می تواند مسئولیت های بخش مالی مربوط به کارکنان، سیاست های مدیریتی و رویه های تأیید پروژه های مرتبط را بررسی کند. به نوبه خود، آنها بازخورد مفیدی را ارائه می دهند که می تواند به یک شرکت کمک کند تا سودآورتر و کارآمدتر شود. در دوره های آموزش حسابداری، این نکته را خواهید آموخت که صلاحیت های حسابرسان داخلی با دیگر انواع حسابداری، متفاوت خواهد بود. زیرا این سطح شغلی، یک نقش کاملا درون سازمانی است.

 

۵. حسابداری مالیاتی

حسابداران مالیاتی به کسب و کارها کمک می کنند تا در زمان مشخص شده، اسناد مالیاتی خود را به صورت سالانه و فصلی، به اداره مالیات ارائه می کنند. در این رشته شغلی بسیار مهم است که اسناد داخلی شرکت با اسناد ارائه شده با اداره مالیات، مطابقت داشته باشند. این اصل همیشه پایه ثابت تمام دوره های آموزش حسابداری است. این دسته از حسابداران، به شرکت ها در برنامه ریزی برای تنظیم اظهارنامه های مالیاتی آینده، مانند اجتناب از بار مالیاتی خاص و درک پیامدهای تصمیمات مالیاتی خاص کمک می کنند. معمولا، سازمان‌های بزرگتر یک حسابدار مالیاتی را برای بررسی پیچیدگی های سوابق مالی، به صورت جداگانه استخدام می کنند.

 

۶. مشاوران حسابداری

مشاور حسابداری به مشاغلی اطلاق می شود که بر اساس نیاز مشتریان، مشاوره حسابداری ارائه می دهند. آنها می توانند در حسابرسی کار کنند، در اظهارنامه های مالیاتی کمک کنند، در مورد رویه های متناسب با نصب فناوری یا برنامه های رایانه ای مشورت کنند و مشاوره حقوقی ارائه دهند. به طور کلی، افرادی که در این حوزه فعالی هستند، بیشتر در قامت یک مشاور ظاهر خواهند شد که البته توانایی اجرای موارد به صورت عملی را نیز دارند. حضور در این جایگاه، منوط بر این است که فرد آموزش حسابداری خود را به طور مستمر ادامه بدهد.

 

۷. حسابدار فروش

حسابدار فروش مسئول بررسی پتانسیل بازار از طریق پیش بینی، تولید سرنخ، توصیه محصولات و خدمات جدید و همچنین بستن قرارداد فروش است. متخصص این رشته، در دوره های آموزش حسابداری یاد می گیرد که باید پتانسیل بازار را با حساب های واجد شرایط شناسایی کند. وظایف شغلی آنها شامل شروع فرایند فروش ، ارائه اولیه توضیحات لازم، درک الزامات حساب، بستن قرارداد با مشتری های بالقوه، توضیح قابلیت های محصول و خدمات، غلبه بر مخالفت ها و آماده سازی قراردادها است.

همچنین نکته ای که در آموزش حسابداری به شما گوشزد خواهد شد این است که فرد حرفه ای در این زمینه، با نظارت بر محصولات رقابتی از دیگر مشتریان، اطلاعات لازم را به استراتژی بازار شرکت خود، اضافه می کند. آنها محصولات جدید را با ارزیابی نتایج محصول فعلی و با شناسایی نیازهای بازار، توصیه می کنند. می توان اینگونه اذعان کرد کار فعالیت حسابدار فروش، با بازاریابان رابطه مستقیمی دارد.

 

۸. حسابدار پیمانکاری

حسابدارانی که در صنعت خاصی کار می کنند اغلب بر روی اقتصاد یک تجارت از جمله جریان نقدی، کنترل هزینه و بودجه بندی تمرکز می کنند. حوزه های تخصصی که ممکن است در آنها کار کنید شامل حسابداری مالی، مدیریت و حسابداری هزینه و یا مدیریت خزانه است. با یاد داشته باشید که حسابدارانی که در داخل شرکت می کنند به یک مجموعه مهارت فنی و قوی همراه با علاقه به صنعتی که در آن کار می کنند، نیاز دارند که در آموزش حسابداری باید به آنها توجه شود. . افراد مشغول به کار در این رده شغلی، ممکن است کار آنها به صورت پیمانکاری/ قراردادی باشد و یا با استخدام رسمی عضو اصلی تیم حسابداران سازمان شوند.

 

۹. حسابدار انبار

مدیر حسابداری انبار، عملیات گردش کار در انبار را در نظر دارد و نقش کلیدی را در تیم حسابداری و مالی ایفا می کند. در زمان آموزش حسابداری متوجه این امر خواهید شد که مسئولیت های این دسته از افراد شامل تکمیل بسته بندی ماهانه بخش، اطمینان از صورت های مالی دقیق و به موقع، حفظ و بهبود فرایندهای مالی از جمله مدیریت موجودی، صورت حساب و جمع آوری اسناد مربوطه است.

مدیر حسابداری انبار مستقیما به مدیر ارشد حسابداری گزارش می دهد و برای اطمینان از عملکرد کارآمد و به موقع عملکرد حسابداری، با سایر اعضای تیم حسابداری، همکاری خواهد کرد. این موقعیت شغلی، همچنین دارای یک سیستم گزارش دهی مستقیم است که به مدیریت روزانه موجودی، صورت حساب و مسئولیت های مربوط به جمع آوری اطلاعات فرد، کمک می کند.

 

انواع مختلف حسابداری

 

۱۰. حسابدار بازرگانی 

این موقعیت شغلی نیز با تکیه بر روشی از مدیریت اقتصادی کار می کند که در آن مقایسه هزینه (پولی) بین مخارج و نتایج فعالیت اقتصادی انجام می شود. این روش توسط شرکت های بزرگ سرمایه داری و فعال در زمینه بازرگانی، برای به دست آوردن حداکثر سود با حداقل هزینه های سرمایه استفاده می شود. بسیاری از علاقه مندان آموزش حسابداری در این زمینه را مد نظر دارند.

حسابداران تجاری باید دانش گسترده ای از شرایط فعلی بازار و همچنین عملکرد بخش و رقیب شرکت داشته باشند. آنها نقش کلیدی و فعالی در فرایندهای تصمیم گیری استراتژیک و تجاری دارند که بر یک سازمان تأثیر می گذارد.

 

۱۱. حسابدار حقوق و دستمزد

آموزش حسابداری به شما یاد می دهد که یک حسابدار با وظایف تعریف شده در زمینه بررسی حقوق و دستمزد، باید.مطابق با قوانین و مقررات وزارت کار در محاسبه و پرداخت و رفع مغایرت های حقوق و دستمزد و  انجام درست این وظایف، هدف اصلی آموزش حسابداری است. زیرا تمام تصمیمات اصلی سازمان بر اساس سوابق حسابداری گرفته می شود و وضعیت مالی کسب و کار را به وضوح نشان می دهد.

 

سیستم های اطلاعات حسابداری

لازم است که در زمان آموزش انواع مختلف حسابداری ، با مسئله سیستم های اطلاعات حسابداری یا AIS سیستمی نیز آشنا شوید. این مهم، سیستم ضروری است که توسط آن یک شرکت داده های مالی و حسابداری خود را جمع آوری، ذخیره و پردازش می کند. در حال حاضر بسیاری از AIS برای ادغام با سایر بخش ها مانند اتصال فرایند استخدام در منابع انسانی به عملکرد حقوق و دستمزد یک کارمند تازه استخدام شده ساخته شده اند. این سیستم در به حداقل رساندن ورود دستی اطلاعات نقش مهمی دارد. برای نمونه «سیستم جامع حسابداری اصناف» یکی از موارد پرکاربرد و قابل اعتماد در این زمینه است.

در هنگام آموزش حسابداری، می آموزید که متخصصان AIS بهبود رویه های حسابداری موفق را مدیریت می کنند. کارمندانی که در این زمینه کار می‌کنند بهترین زمان‌ها را برای نصب فناوری به روز و نظارت بر پیشرفت سیستم‌های موجود برای تعیین افزایش بهره وری در یک بازه زمانی معین، تعیین می‌کنند. آنها می توانند در ارتباط با بخش فناوری اطلاعات برای القای تداوم فرایندهای فناوری تصمیم گیری کنند. آنها همچنین اغلب با پشتیبانی فنی در حفظ AIS، مانند ایجاد حساب های جدید در سیستم یا عیب یابی خطاهای نرم‌افزار، کمک می کنند.

 

نتیجه سخن

اگرچه انواع مختلف حسابداری بر جنبه های مختلف کسب و کار تمرکز دارد اما مهم است که افراد علاقه مند به این رشته شغلی، در زمان آموزش حسابداری، سه ویژگی مهم را در خود تقویت کنند. از استانداردهای خاصی پیروی کرده، به حقایق پایبند بوده و بر فرایندهای اخلاقی تأکید کنید تا در زمره حسابداران حرفه ای قرار بگیرید. در واقع مهم است که بدانید در کنار تکمیل دوره آموزش حسابداری خود، درک شما از خدمت به منافع عمومی با گزارش دقیق وضعیت مالی یک واحد تجاری، یکی از ویژگی های اصلی شما به عنوان حسابدار در نظر گرفته می شود.

مجتمع آموزشی بازتاب علمAuthor posts

مجتمع آموزشی بازتاب علم

آموزش عمومی و تخصصی بصورت حضوری و آنلاین

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *