حسابدار حرفه ای

آموزش حسابداری باید با توضیح اصول و وظایف اولیه شروع شود. یک حسابدار وظیفه دارد دانش و مهارت مورد نیاز را در سطح کاری خود را حفظ کند تا به این اطمینان برسد که مشتری یا کارفرما خدمات شایسته را بر اساس پیشرفت های جاری در عمل، قوانین و تکنیک ها دریافت می کند. یک حسابدار حرفه ای باید در هنگام ارائه خدمات خود، با پشتکار و مطابق با استانداردهای فنی و حرفه ای قابل اجرا عمل کند. به دلیل اهمیت این موضوع، در متن حاضر سعی داریم تا اصول مهم حسابداری را در کنار مفروضات حسابدار بررسی کنیم تا راهنمای مناسبی برای افرادی باشد که قصد دارند دوره آموزش حسابداری را شروع کنند.

 

اصول حسابداری حرفه ای

 

مهارت های یک حسابدار حرفه ای

آموزش حسابداری در مؤسسه بازتاب علم، به شما این امکان را می دهد تا با شرایط مختلفی که ممکن است در آن قرار بگیرید، آشنا شوید. یک حسابدار حرفه ای ممکن است با شرایطی روبرو شود که در آن رعایت یک اصل با در نظر گرفتن یک یا چند اصل اساسی دیگر، در تعارض باشد. در چنین شرایطی، لازم است که مهارت های مختلفی را در خود تقویت کنید تا بتوانید در زمان مناسب، تصمیم درستی را اتخاذ نمایید. برخی از این مهارت ها عبارت‌اند از:

 

  • استانداردهای حسابداری

آشنایی با استاندارهای حسابداری یکی از مسائل مهمی است که در دوره های آموزش حسابداری می آموزید. توجه داشته باشید که این موارد به صورت قانونی وضع می شوند و رعایت آنها برای همه حسابداران الزامی است. استانداردهای حسابداری بر روی تمام گستره مالی یک واحد تجاری، از جمله دارایی ها، بدهی ها، درآمدها، هزینه ها و حقوق صاحبان سهام اعمال می شود.

بانک ها، سرمایه گذاران و آژانس های نظارتی برای اطمینان از مرتبط بودن و دقیق بودن اطلاعات مربوط به یک واحد تجاری، روی استانداردهای حسابداری، حساب می کنند.

 

  • اطلاع از استانداردهای نظارتی

دوره آموزش حسابداری باید مبحثی با عنوان آشنایی با استاندارهای نظارتی را نیز پوشش بدهد. در این مبحث می آموزید که کار حسابداری، فعالیتی حساس و نیازمند دقت بالایی است. با توجه به مبحث قبلی، این مهم توسط سیستم هایی در نظر گرفته می شود که فعالیت های مالی یک شرکت را بررسی و تحلیل می کنند.

یکی از برترین ناظران مالی در کشور ما «اداره مالیات» است. از این رو آموزش حسابداری افراد باید با بررسی استاندارهای نظارتی همراه باشد تا فرد در زمان فعالیت رسمی، با این‌گونه نهادها دچار مشکل نشود.

 

  • استفاده از نرم افزارها

با پیشرفت علم و گسترش دستاوردهای آن، تمامی جنبه های زندگی کاری و شخصی افراد تحت تأثیر قرار گرفت. یکی از این عرصه ها، حسابداری و حسابرسی مالی بود. استفاده از نرم افزارهای حسابداری و آشنایی مناسب با فضای کاری آنها، از جمله مهارت هایی است که برای هر حسابداری یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. دوره آموزشی حسابداری باید شما را با این نرم افزارها و مزیت استفاده از این امکانات مدرن، آشنا کند.

 

  • تجزیه و تحلیل داده ها

ماده خامی که در دستان یک حسابدار حرفه ای به مجموع اطلاعات مهم تبدیل می شود، دادهایی است که از اسناد مالی شرکت بیرون می آیند. در نظر داشته باشید که هدف اصلی یک حسابدار، تجزیه و تحلیل این داده هاست. بدون داشتن این مهارت مهم، به یک حسابدار حرفه ای تبدیل نمی شوید. یکی دیگر از اهداف اصلی دوره آموزش حسابداری در مجموعه بازتاب علم، آشنایی دانش آموختگان با این مهارت ضروری است.

 

  • ارتباط موثر با دیگر بخش ها

بدون برقراری ارتباط مؤثر و مناسب با دیگر بخش ها، نمی توان به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شد. این جایگاه شغلی، کاملا فعال است و نیازمند برقراری ارتباط با دیگر همکاران. پس خوب است که در همین ابتدای شروع دوره آموزش حسابداری خود، انفعال را کنار گذاشته و با این زاویه دید به سراغ شغل دلخواه خود بروید.

 

  • توانایی حل مسئله

مسئله در هر شغلی و هر محیط کاری وجود دارد. چیزی که ما را به عنوان یک حسابداران حرفه ای به دیگران معرفی می کند، توانایی حل این مسائل است. این مهم نیز از اصولی است که باید در زمان گذراندن دوره حسابداری با آن آشنا شده و به مرور آن را وارد مجموعه مهارت های نرم خود کنید.

 

  • اولویت بندی کارها

مهارت مهم دیگری که باید آن را در خود تقویت کنید تا چند پله به حرفه ای شدن نزدیک شوید، اولویت بندی کارهاست. اهمیت اولویت بندی و روش های مختلف آن، حتما در دوره های آموزش حسابداری به شما معرفی خواهد شد اما مهم ین است که بتوانید آن را اجرا کنید.

 

۴ اصل حسابداری

دوره آموزش حسابداری، بدون تعریف ۴ اصل حسابداری نتیجه مناسبی برای شما نخواهد داشت. در ادامه متن این اصول چهارگانه را با هم مرور می کنیم تا شما بدانید که سطح توقع خود را تا چه میزان تنظیم کرده و از دوره های آموزش حسابداری، چه اطلاعات را طلب کنید.

 

چگونه حسابدار خبره باشیم

 

۱. اصل افشاء

اصل افشا در حسابداری، این مسئله را بیان می کند که تمام اطلاعات باید در صورت های مالی واحد تجاری گنجانده شود تا بر درک خواننده از آن صورت ها، تأثیر بگذارد. تفسیر این اصل بسیار قضاوتی است، زیرا مقدار اطلاعاتی که می تواند ارائه شود به طور بالقوه بسیار عظیم است. برای کاهش میزان افشا، مرسوم است که فقط اطلاعات مربوط به رویدادهایی افشا شود که احتمالا تأثیر با اهمیتی بر وضعیت مالی یا نتایج مالی واحد تجاری دارد.

 

۲. اصل بهای تمام شده

اصل بهای تمام شده یک اصل در حسابداری است که به ما می گوید دارایی ها را به مقدار نقد و مربوطه به زمان خرید یا تحصیل دارایی، ثبت کنید. به بیان دیگر، مقدار دارایی ثبت شده را نمی توان برای بهبود ارزش بازار یا تورم افزایش داد، همچنین نمی توان آن را به روز کرد تا منعکس کننده هرگونه استهلاک باشد.

به عنوان مثال، هنگامی که یک خرده فروش موجودی کالا خود را از یک فروشنده خریداری می‌کند، خرید را به قیمت نقدی که واقعا پرداخت شده است، ثبت می کند. هزینه برابر با مبلغ پرداخت شده در معامله است. این موضع را به طور گسترده در دوره آموزش حسابداری خواهید آموخت.

 

۳. تطابق هزینه ها با درآمد

اصل تطابق هزینه ها با درآمد در حسابداری، مستلزم آن است که درآمدها و هر گونه هزینه مرتبط با هم در یک دوره گزارشگری شناسایی شوند؛ بنابراین، اگر بین درآمد و هزینه های معین رابطه علت و معلولی وجود دارد، آنها را همزمان ثبت کنید. در برخی موارد، تخصیص سیستماتیک بهای تمام شده در چندین دوره گزارش، مانند زمانی که هزینه خرید یک دارایی ثابت طی چندین سال مستهلک می شود، ضروری است. توجه داشته باشید که اگر رابطه علت و معلولی وجود ندارد، هزینه را به یکباره به هزینه بپردازید.

این اصل، یکی از اساسی ترین مفاهیم در حسابداری است که نباید در زمان آموزش حسابداری آن را فراموش کرد. انجام این کار تضمین می کند که گزارش سود، به طور مصنوعی در هیچ دوره گزارشگری تسریع یا به تأخیر نیفتد. در عوض، هنگامی که درآمدها گزارش می شوند، تمام هزینه های مرتبط نیز به طور همزمان گزارش خواهند شد.

 

۴. اصل تحقق درآمد

اصل تحقق درآمد، نکته مهم دیگری است که در زمان آموزش حسابداری و بررسی مبحث ۴ اصل حسابداری، دور از چشم نخواهد ماند. این مفهوم به ما می گوید که درآمد فقط زمانی قابل شناسایی است که کالاها یا خدمات مرتبط با درآمد، به ترتیب تحویل یا ارائه شده باشند؛ بنابراین، درآمد فقط پس از کسب آن قابل ثبت است.

 اصل تحقق اغلب زمانی نقض می شود که یک شرکت بخواهد شناسایی درآمد را تسریع کند؛ بنابراین درآمدها را قبل از تکمیل تمام فعالیت های با سود مرتبط، ثبت می کند.

 

مفروضات حسابدار

دوره آموزش حسابداری، باید در کنار ۴ اصل اساسی، مفروضات حسابداری را نیز توضیح داده و تشریح کند که این موارد چگونه چارچوب فعالیت یک حسابدار را شکل می دهند. اجازه دهید برای آشنایی بیشتر شما، این ۵ فرض را با هم مرور کنیم.

 

  • فرض دوره زمانی

با توجه به استانداردهای حسابداری مالی، یکی از مفروضات بسیار مهم حسابداری، فرض دوره زمانی است. معنای این فرض این است که شیوه ها و روش های حسابداری مورد استفاده توسط یک شرکت، باید برای دوره های زمانی خاص حفظ و گزارش شود.

این دوره ها همچنین باید در هر سالی که کسب و کار در حال فعالیت است، ثابت باشد. دوره های زمانی می توانند ماهانه، سه ماهه، دوسالانه یا سالانه باشند، اما باید به صورت یکسان پیش بروند تا بتوان رکوردهای اطلاعاتی را در دوره های زمانی معین مقایسه کرد. فرض دوره زمانی، مهم ترین مورد است که در دوره آموزش حسابداری با آن درگیر خواهید بود.

 

  • فرض قابلیت اطمینان

فرض حسابداری قابلیت اطمینان به ما می گوید که فقط معاملاتی که قابل اثبات هستند باید در رویه های حسابداری ثبت شوند. این بدان معناست که کسب وکارها باید بتوانند تراکنش ها را از طریق مواردی مانند رسیدها و صورت حساب ها، اثبات کنند. قبل از اینکه کسب و کاری بتواند این اطلاعات را در سوابق حسابداری خود گزارش کند، باید نوعی شواهد عینی از یک معامله وجود داشته باشد.

این فرض اغلب به عنوان فرض عینی یا عینیت نیز شناخته می شود. فرض عینیت را در دوره آموزش حسابداری، اصلی پایه ای و جدایی ناپذیر بدانید.

 

  • فرض تداوم فعالیت

یکی دیگر از مفروضات حسابداری که پایه و اساس هر دوره آموزش حسابداری است، فرض تداوم فعالیت است. این فرض در نظر می گیرد که کسب و کار مورد نظر، احتمالا در آینده نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد. فرض بر این است که شرکت ورشکست نخواهد شد و قادر به انجام تعهدات و اهداف خود خواهد بود.

فرض تداوم فعالیت عنوان می کند که کسب و کار فراتر از دوره مالی بعدی خود عمل می کند. برنامه های مورد انتظار خود را تکمیل کرده و اهداف پیش بینی شده خود را برآورده می نماید.

 

  • فرض ثبات

بر اساس این فرض، مهم است که شرکت ها اطمینان حاصل کنند که از روش حسابداری یکسانی در تمام شیوه های حسابداری و دوره های آموزش حسابداری استفاده می کنند. تنها استثنای این فرض، موردی است که در آن روش متفاوتی (البته مرتبط‌تر و کارآمدتر) نیز پیش روی آنها خواهد بود. حفظ ثبات در روش های حسابداری تضمین می کند که سوابق حسابداری در چندین دوره پیاپی، به راحتی قابل مقایسه هستند.

 

  • فرض تفکیک شخصیت

یک فرض کلیدی حسابداری که به ویژه برای مشاغل کوچک مهم است، فرض واحد اقتصادی یا همان تفکیک شخصیت است. این فرض توضیح می دهد که سوابق حسابداری یک کسب و کار باید به صورت جداگانه نگهداری شوند و با سوابق حسابداری شخصی که صاحب آن کسب و کار است، تداخلی نداشته باشند.

تراکنش های تجاری هرگز نباید با معاملات شخصی صاحب کسب و کار در شیوه های حسابداری مخلوط شود. این موضوع به ویژه در مورد مشاغل کوچک و خانوادگی بسیار مشکل ساز است. به همین خاطر یکی از مفروضات مهم حسابداری است که در دوره آموزش حسابداری بسیار بر آن تاکید می شود.

 

نتیجه سخن

کسانی که در بازه زمانی شروع دوره حسابداری هستند، باید با مجموع مهارت ها، اصول و مفروضات حسابداری به طور کامل آشنا شوند. مجموع این موارد تضمین می کند که کسب و کارهای بزرگ و کوچک به صورت روان، کارآمد و مطابق با استانداردهای تعیین شده کار می کنند. این ادامه حیات در ارتباط مستقیم با توانایی حسابداران آن کسب و کار است. هنگامی که این موارد رعایت نشود، اغلب منجر به صورت های مالی نادرست شده و سازمان را با مسائل پیچیده روبرو می کنند. مؤسسه بازتاب علم با برگزاری دوره آموزش حسابداری در کنار شماست تا این موارد را به خوبی آموخته و پیشرفت های زیادی را در حوزه کاری خود به دست آورید.

مجتمع آموزشی بازتاب علمAuthor posts

مجتمع آموزشی بازتاب علم

آموزش عمومی و تخصصی بصورت حضوری و آنلاین

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *