تخفیف!

قوانین و مقررات در حوزه hse در قالب بروشورها، کتابها و صفحات وب سایت منتشر می شود تا کدهای عمل تایید شده (ACOPs) به دسن کارفرمایان و مسئولان ایمنی برسد. راهنمای HSE توصیه هایی را ارائه می دهد تا به شما در درک نحوه رعایت قانون کمک کند. در مجموع ما با روش‌ های ترجیحی یا توصیه‌ شده‌ ای روبرو هستیم که می ‌توان از آنها استفاده کرد (یا استانداردهایی که باید رعایت شوند) تا مطابقت با مقررات و وظایف تحمیل ‌شده توسط قانون ایمنی و بهداشت در کار را تضمین کنیم.

اهداف قوانین و مقررات hse

اهداف HSE شامل تمام مواردی هستنند که ایمنی و سلامت شغلی را تضمین می کند؛ بنابراین هر شرکتی خود را متعهد به دستیابی به قوانین و مقررات در حوزه hse می داند. برای دستیابی به آنها، شرکت پیش بینی های لازم را انجام می دهد، طرح ها را برنامه ریزی کرده و سپس اجرای موارد را شروع یم کند.. در این راستا، اهداف hse هر سازمان را می توان به طور کلی اینگونه در نظر داشت.

  • کاهش ریسک های نامناسب و غیر قابل قبول نسبت به ریسک های شناسایی شده
  • ارتقای سیستم مدیریت HSE پیمانکار
  • جلوگیری از حوادث انسانی، تجهیزاتی و بیولوژیکی از طریق بهبود سیستم
  • افزایش آمادگی در مواقع اضطراری در سایت ها، کارگاه ها و کارخانه ها
  • ارتقاء و افزایش آگاهی کارکنان و پیمانکاران در خصوص HSE
  • ارتقاء و بهبود نتایج معاینات دوره ای و کنترل سلامت پرسنل
  • بررسی برنامه ها به صورت دوره ای و انجام اصلاحات در کارگاه در صورت لزوم

نحوه اجرای قوانین و مقررات ایمنی و بهداشت

قوانین و مقررات در حوزه hse را می توان با یک برنامه ریزی مدون به اجرا درآورد. اولین قدم این است: مناطقی را که در اطراف آن اهداف ایمنی خود را تعیین کرده اید، شناسایی کنید. ممکن است وسوسه شوید که هدفی را برای کاهش درصد آسیب های سازمان خود تعیین نمایید. کاهش در میزان آسیب دیدگی بدون فکر کردن به چگونگی دستیابی به آن اهداف، به بهبود کمک نمی کند.

بدون هیچ راهی واقعی برای کاهش تعداد مشکلات، ممکن است در نهایت دیگران را سرزنش کنیم و ساده ترین هدف هم کارمندان هستند. اما باید بدانید که این کار ممکن است منجر به فشار شدید در هر سطحی و ایجاد مشکلات پنهان شوند.

راه حل واضح است: به جای اینکه مدیریت بد را در قبال میزان صدمات (که هیچ کنترل فوری روی آن ندارند)، در نظر بگیرید، اهداف اصلی را برای حذف یا به حداقل رساندن ۳-۴ مشکل اصلی (که دلیل اکثر آسیب های محل کار هستند)، تنظیم کنید.

به عنوان مثال، می توانید اهدافی را برای تجزیه و تحلیل های میزان ایمنی محل کارتان برای کسب امتیاز بیشتر در ممیزی یا بازرسی، رعایت رویه ها، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، حضور در دوره های آموزش ایمنی یا هر معیار پیشگیرانه دیگری که برای کسب و کار شما مهم است، تعیین کنید. نکته کلیدی رعایت قوانین و مقررات در حوزه hse این است که گزینه هایی را انتخاب کنید که برای سازمان شما معنادار باشد.

الزامات hse

قوانین کار مرتبط با ایمنی به ما نشان می دهند که کنترل های داخلی خوب در مورد کار با یک رویکرد سیستماتیک، مستند و هدفمند پیشرفت زیادی را به همراه خواهند داشت. هدف از قوانین و مقررات در حوزه hse، جلوگیری از حوادث نامطلوب و تضمین یک محیط کاری مناسب، غیبت کم به دلیل میزان بیماری، سودآوری بیشتر و حداقل آسیب ها است.

اهداف و برنامه های hse را می توان با مقررات مربوط به فعالیت های بهداشتی، زیست محیطی و ایمنی سیستماتیک در شرکت ها (مقررات کنترل داخلی) مرتبط دانست. این موارد از شخصی که مسئول شرکت است می خواهند تا اطمینان حاصل کند که HSE به طور سیستماتیک پیگیری می شود. قوانین مربوط به HSE باید با همکاری کارکنان و نمایندگان آنها انجام شود. روال ها باید به صورت کتبی مستند شده و اطمینان حاصل شود که مشکلات شناسایی شده و به موقع برای رفع آنها اقدام می شود.

به عنوان یک کارفرما، شما مسئول اطمینان از ایمن و مناسب بودن محیط کاری در شرکت خود هستید. بنابراین باید از الزامات اعمال شده، آنچه برای اطمینان از یک محیط کاری خوب لازم است و اینکه چگونه یک رویکرد سیستماتیک به HSE را می توان در سازمان تضمین کرد، آگاه باشید. تعهد انجام آموزش شخصی است و قابل تفویض نیست. قانون هیچ الزامی را در مورد دامنه آموزش تعیین نمی کند، اما این یک قصد واضح است که آموزش کارفرما باید برای شرکت فردی و ماهیت، فعالیت ها، خطرات و اندازه آن مناسب باشد.

لیست الزامات قانونی و قوانین و مقررات در حوزه hse

قوانین و مقررات در حوزه hse بخشی از الزامات قانونی اداره کار است. با مراجعه به متن قانون متوجه می شوید که ماده ها و تبصره های مختلفی برای این مهم وجود دارند که رعایت آنها الزامی است. برای مثال در ماده ۹۲ حفاظت فنی و بهداشت کار آمده است که تمامی واحدهایی که به اقتضای نوع فعالیت در معرض بروز بیماریهای ناشی از کار قرار دارند، باید برای همه افراد فعال در پروژه پرونده پزشکی تشکیل دهند. حداقل سالی یکبار توسط مراکز بهداشتی درمانی از آنها معاینه به عمل آمده، آزمایشهای لازم را انجام داده و نتیجه را در پرونده مربوطه ضبط نمایند.

با توجه به این موارد شما به عنوان کارفرما یک پروژه موظف هستید.

  • مدیریت سلامت و ایمنی را به یک فرد متبحر بسپارید.
  • خط مشی بهداشت و ایمنی را تهیه کنید.
  • ارزیابی ریسک را انجام دهید.
  • اطلاعات و آموزش های لازم را ارائه دهید.
  • از امکانات مناسب محل کار برخوردار باشید.
  • آموزش های لازم را به نمایش بگذارید.
  • همه پرسنل را بیمه کنید.
  • قانون بهداشت و ایمنی در کار، قانون جزایی و مدنی را بشناسید.
  • حوادث و بیماری را گزارش دهید

وظیفه کارشناس hse

اهداف استراتژیک hse بدون توانایی و مهارت لازم کارشناسان و مسئولان امر، پیش نخواهند رفت. از این رو مهم است که افراد با تبحر لازم و آشنایی کامل به مقررات وارد این حوزه کاری شوند. این شخص آشنا به قوانین و مقررات در حوزه hse، موظف است که:

  • از اجرای سیاست های ایمنی در تمام زمینه های شرکت، از جمله در سایت های شغلی و در حین عملیات میدانی مطمئن شود.
  • انجام تحقیقات در مورد حوادث برای شناسایی علل و عوامل موثر را در نظر بگیرد.
  • شناسایی خطرات احتمالی ایمنی، اجرای اقدامات ایمنی و اطمینان از رعایت مقررات را انجام دهد.
  • تحقیق در مورد فن آوری ها یا روش های جدید ایمنی برای بهبود ایمنی محل کار را در پیش بگیرد.
  • گزارش حوادث و جراحات به سرپرستان را انجام دهد تا اقدامات اصلاحی در نظر گرفته شوند.
  • انجام آزمایشات دارویی و معاینات فیزیکی برای اطمینان از اینکه کارکنان از نظر فیزیکی قادر به انجام وظایف خود بدون ایجاد خطر برای خود یا دیگران هستند، بر عهده این فرد است.
  • برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان در مورد موضوعاتی مانند ایمنی آتش نشانی، کمک های اولیه و روش های کار ایمن به عنوان قوانین و مقررات در حوزه hse را در نظر داشته باشد.
  • تهیه گزارش در مورد علل حوادث و پیشنهاد راهکارها برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده را وظیفه خود بداند.
  • انجام تست های آزمایشگاهی بر روی نمونه های جمع آوری شده از بدن یا محیط های کارگران برای تعیین میزان قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک را در نظر داشته باشد.

قصور hse

نادیده گرفتن قوانین و مقررات در حوزه hse و همچنین الزامات قانونی اداره کار با برخورد مراجع ذی ربط همراه است. به همین دلیل است که تاکید داریم با تنظیم اهداف استراتژیک hse مسیر مشخصی را در پیش گرفته و از جریمه های مالی یا موارد مشابه، دور بمانید.

برای نمونه فصل یازدهم قانون کار با عنوان جرائم و مجازاتها در ماده ۱۷۱ صراحتا اعلام می کند که متخلفان از تکالیف مقرر در این قانون، حسب مورد و مطابق مواد آتی، با توجه به امکانات و شرایط خاطی و مراتب جرم، به مجازات حبس، جریمه نقدی و یا هر دو محکوم خواهند شد.

در صورتی که تخلف از انجام تکالیف قانونی موجب وقوع حادثه ‌ای شود که منجر به عوارضی مثل نقص عضو و یا فوت کارگر شود، دادگاه موظف است علاوه بر مجازات های مندرج در این فصل، نسبت به این موارد طبق قانون تعیین تکلیف کند.

از آنجایی که تمامی موارد ذکر شده دارایی جزئیات خاصی برای رعایت قوانین و مقررات در حوزه hse هستند، پیشنهاد می کنیم تا با شرکت در دوره های مجموعه بازتاب علم برای آموزش این نکات اقدام کنید. توجه داشته باشید که آموزش بیشتر در مورد هر کدام از اهداف و برنامه های hse می تواند شما را در رعایت قوانین کار مرتبط با ایمنی یاری کند. در نتیجه قوانین و مقررات ایمنی و بهداشت را به خوبی پیش برده، لیست الزامات قانونی را بررسی کرده و دچار قصور hse نخواهید شد.

‫۳.۷/۵ ‏‫(۳ نظر)‬